Dag van vertrek & Bangkok (14 t/m 18 mei)

14 mei 2017 - Bangkok, Thailand

Afscheid in Leeuwarden met AnneliesOm 6 uur opgestaan om op tijd te kunnen vertrekken gezien de aangeven drukte en vertragingen op Schiphol. Annelies (zusje van Fenneke) en Fardau (beste vriendin van Fenneke) zijn er ook op tijd bij om ons in Leeuwarden uit te zwaaien. Grappig dat zij het niet op tijd vonden aangezien de schattige kinderen van hun al wakker zijn om deze tijd.

Uitzwaaien in Leeuwarden met Annelies, Fardau en Erik. Chauffeur NathalieSamen met Nathalie (zus van Domenique) vertrekken we om Koos (vader van Domenique) op te halen en onze weg naar Schiphol voort te zetten. Onderweg krijgen we een appje van Gerbrig en Maarten, zus van Fenneke en haar echtgenoot, dat ze al samen met hun twee geweldige meisjes Renske & Anniek op Schiphol zijn gearriveerd om ons uit te zwaaien.

Nathalie gooit Fenneke snel uit de auto op een ‘no parking zone’ omdat ze door de spanningen erg nodig een sanitaire stop moet maken. Na enige woorden met de marechaussee (ze noemt ze ‘opa’) kan ze doorrijden om een parkeerplek te zoeken. De ‘drop off’ balie van FinAir gaat net open en samen met Renske en Anniek droppen we de bagage, even getwijfeld of we de meisjes ook zouden inchecken als bagage, maar de avond 4 daagse moet gelopen worden door Renske.

Uitzwaaien op Schiphol met fam. Hartog, Nathalie en KoosNog even een kopje koffie met de uitzwaaiers en dan op naar de security, want dit zou volgens de berichten voor veel vertraging zorgen. Na veel knuffels en kussen (en paar tranen) die kant zwaaiend  op en binnen 10 minuten zijn we er al doorheen! Bij de gate belt Fenneke nog net voor vertrek even met haar moeder, het is tenslotte moederdag. (de dag ervoor heeft Domenique zijn moeder nog verwend)

Met een tussenstop in Helsinki hebben we een goede en voorspoedige reis, zelfs een stoel extra wat voor Fenneke het slapen gemakkelijk maakt. Domenique heeft helaas weinig slaap gehad.

En dan komen we op de verwachte aankomsttijd 7.15 uur lokale tijd aan in Bangkok! Er is met Nederland een tijdverschil van 5 uren, oftewel het is voor jullie midden in de nacht.

Met een taxi laten we ons brengen naar het appartement op de 12e verdieping. Hier merken we direct dat je scherp moet zijn, maar door moeheid en snel naar het appartement te wensen laten we die een beetje varen waardoor we meer voor de taxi betalen maar goed waar hebben we het over 200 bath te veel betaald = nog geen 6 euro. Daar staat onze host Niphon ons al op te wachten, het appartement heeft een fantastisch uitzicht over deze metropolische stad die nooit slaapt. Maar wij wel even een dutje om bij te komen.

Frisse duik zwembad op het dakNa een frisse duik in het rooftop zwembad, op de 8ste verdieping gaan we even de buurt verkennen, we zitten in een goede wijk aan de rustige kant van de rivier dat bevalt ons wel. We eten wat in een vegetarisch restaurant met airconditioning, want het klimaat is echt wel wennen. Het is rond de 30 graden en een hoge vochtigheidsgraad. We doen nog wat boodschappen bij de 7Eleven (supermarkt welke je op elke hoek van de straat vindt) en genieten van het uitzicht van ons balkon en dan vinden we het wel oké voor vandaag.

Na een erg goede nachtrust haalt Domenique ontbijt/ brunch bij de 7Eleven en het zijn tosti’s! Via de security regelen we een taxi voor naar ‘het centrum’ wat dat ook mag betekenen in Bangkok. Gezien we nog steeds aan het acclimatiseren zijn starten we in een ‘MALL’ met koffie en een bananasandwich. Speciaal voor Domeique bezoeken we ook een elektric mall, de Media Markt is er niets bij!

Hot PotWe pakken een taxi terug naar het appartement, maar dat is niet zo eenvoudig.....het is spits. En niet zoals we in Nederland kennen, nee we doen 1,5 uur over 100 meter. Oke dat is een les, niet rond etenstijd terug willen. Maar we komen er wel en genieten in onze straat bij een stalletje van het heerlijke straateten door een ‘Hot Pot’ te bestellen, het is verrukkelijk. Wel concluderen we dat we ons tempo moeten aanpassen gezien de warmte en niet teveel op één dag moeten willen doen. Waarom doen we dit ook alweer o ja omdat niets moet en alles kan. Van Ingrid, vriendin van Nathalie, wie de wereld heeft overgezeild, kregen we het advies om op het tempo van de wereld mee te gaan en dat begrijpen we nu maar al te goed.

Wat ArunWe besluiten dan ook om de volgende dag alleen maar Wat Arun (Temple of Dawn) te bezoeken, en dat alleen maar dekt niet de lading van deze schitterende tempel met zoveel details echt indrukwekkend. Woorden kunnen het niet omschrijven. De taxirit er naar toe was ook al een ervaring opzich, want deze man wist eerst niet waar we naar toe willen (terwijl dit toch wel een bijzondere (toeristische) plek is maar hij trok zich ook werkelijk niets aan van andere weggebruikers. Waar de andere chauffeurs zich soms nog excuseerde knipte deze man zijn voetnagels tijdens de rit. Terug gingen we met de watertaxi, maar de pier waar we eruit wilde vaarden we voorbij, dan toch nog even een blokje om en de taxi naar huis. Waar we afsluiten met een Thai massage, dat is toch wel even anders dan de Hollandse massage, wat een kracht hebben die kleine vrouwen.

Bangkok by night vanaf ons balkonEn dan is het avontuur in Bangkok alweer voorbij, maar wat ons betreft lang genoeg; we kijken uit naar de rust en onze volgende bestemming Koh Samui.

Check alle foto's behorende bij dit verhaal op:

en video's: http://artoflife.reislogger.nl/video

1. Jeltine:
    22 juni 2017
    Tof om wat van jullie te horen! Heerlijk hé Bangkok:) I love that city!
    Hoe vaker je er komt hoe leuker het wordt hoor... haha... de eerste keer is erg overweldigend. Ik kijk uit naar jullie volgende blog.... super leuk om een beetje met jullie mee te reizen en te kunnen genieten van de avonturen die nog komen gaan!
  2. Jacoba Hoeksma:
    22 juni 2017
    Super leuk om jullie zo te volgen! :) veel reisplezier!
  3. Koos & Erika van der Niet:
    22 juni 2017
    Leuk dat we nu met jullie een beetje mee kunnen reizen. Erika is nog steeds onder de indruk van de taxichauffeur die onderweg zijn voetnagels knipt. Ga vooral door met de mooie verhalen.
  4. Gerbrig:
    22 juni 2017
    Ha, ik ben ook ingecheckt op de log! Super chill!
  5. Amanda:
    22 juni 2017
    Dat leest lekker weg! Thanks for sharing! Heerlijk!
  6. Marieke van Van Duuren-damkat:
    23 juni 2017
    Heerlijk jongens! Volgens mij zijn jullie al weer heel wat avonturen en ervaringen rijker, Enjoy samen!! Leuk om zo mee te lezen! X
  7. Jildou:
    23 juni 2017
    Leuk om jullie belevenissen te volgen!
    Wat een stad!
  8. Ingrid van den Broek:
    24 juni 2017
    Super start lieve mensen, ik blijf jullie volgen...
    Lekker ont-haasten en geniet van Thailand, is een heerlijke plek om te starten hiermee.
    Liefs, ook van Rinus